You are here

We are not here to solve problems, we are here to change lives.

Photo by Asif Aman on Unsplash

Met een treffende uitspraak slaagde Steve Jobs erin om de succesvolle marketing directeur van Pepsi te overtuigen om voor het jonge Apple te gaan werken. Hij zei: “Do you want to sell sugar water for the rest of your life, or do you want to come with me and change the world?”

Jobs' boutade raakte John Scully op een existentieel niveau. Hij liet het suikerwater voor wat het was en stapte over naar Apple.

Waar zit de sense of purpose bij ons, coaches en trainers? Natuurlijk niet in het verkopen van modelletjes of het afnemen van testjes of persoonlijkheidsprofielen. Niet in het aansmeren van weetjes, tips of inzichten. Daar staan we 's morgens niet voor op, dat motiveert ons niet om moeilijke cases aan te pakken of voor wanhopige teams te gaan staan! Wat ons beweegt is de mogelijkheid om iemands leven te veranderen... en daarmee de levens van zovele mensen wiens levens verweven zijn met deze persoon.

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden gaat het in het Oplossingsgericht coachen niet om de oplossing. We zijn geen problem solvers. Om iemands leven te veranderen starten we ons gesprek met de vraag naar gewenste uitkomst: "Waaraan ga jij merken dat dit een nuttig en waardevol gesprek/sessie/traject/... voor je was?" (Cf. deze vorige blog).

Het eerste antwoord is vaak negatief of vaag geformuleerd: "Ik wil niet langer ...", "Ik vind het moeilijk om...". Soms is het heel specifiek: "Ik wil leren hoe ik een goede presentatie kan geven..." Maar wat het antwoord ook is, het is aan ons om de cliënt te helpen om zijn hulpvraag te ontwikkelen tot iets wat er echt toe doet. Voorbij het ontwikkelen van vaardigheden, gaat het om het ontwikkelen van persoonlijkheden. En omdat geen persoon los van anderen bestaat, gaat het daarom eigenlijk om het ontwikkelen van relaties.

Het oplossingsgericht gesprek is als het ontwikkelen van een artistieke foto. Je start met een negatief, keert het om, geeft het diepgang, contrast, licht en kleur. En pas als de foto het niveau van het kunststukje overschrijdt en noodzakelijk wordt, pas dan weet je dat je iets waardevol in handen hebt!

Wil je ook oplossingsgericht gaan coachen of je oplossingsgericht coaching skills verder ontwikkelen, check dan deze opleidingen: